De aparte kleuterschool weer opnieuw invoeren?

In Nederland gaan bijna alle peuters naar een voorschoolse opvang. Uit onderzoek van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap blijkt dat maar 8% van de drie-jarige niet naar de kinderopvang gaat. Het ministerie pleit er daarom voor om de drie-jarige ook op te nemen in educatieve programma’s zodat er een soort kleuter-educatieprogramma komt welke gericht is op kinderen van 3 tot en met 6 jaar oud. In Vlaanderen gebeurt dit al. Het ministerie pleit er wel voor om een speciale stroming binnen de Pabo te maken specifiek gericht op de ontwikkeling van het jonge kind. Een dergelijk onderwijsprogramma vereist namelijk specifieke kennis van docenten over de ontwikkelingpsychologie. Dit idee heeft tot kamer-vragen geleid, omdat vooraanstaande onderzoekers van Universiteiten juist waarschuwen voor overvraging van peuters en kleuters. Zo ook van professor doctor Sieneke Goorhuis-Brouwer van UMC Groningen.

Prof. dr. Goorhuis-Brouwer geeft aan dat programma’s die ontwikkeld zijn voor kinderen met ontwikkelingsachterstanden nu ook op de kinderopvang worden uitgevoerd. Zij geeft aan dat juist hierdoor kinderen overvraagd worden en daardoor gedragsproblemen vertonen. Peuters zijn neurologisch gezien nog niet klaar voor leren. Het ministerie geeft op laatstgenoemde kritiek aan dat het belangrijk is dat peuters en kleuters al spelenderwijs leren. Volgens het ministerie worden onze kleuters niet slimmer, immers eind groep 2 kennen ze ongeveer 10 letters wat al jaren als norm geldt.

Het schrijven van prof. dr. Goorhuis-Brouwer en de stukken van het ministerie van onderwijs doen de discussie starten of het onderwijssysteem niet aangepast moet worden. En vervolgens hoe dan? Tegenwoordig moeten kinderen al vroeg presteren, wat mogelijk eerder tot faalervaringen en gevoelens van falen resulteert. En wat doet dit met de gehele ontwikkeling van kinderen? Meer specialisatie op de Pabo, waar het ministerie en prof. dr. Goorhuis-Brouwer voor pleiten, lijkt alvast een goede stap in de richting.

Doe mee met de conversatie

1 reactie

  1. Een aparte kleuterschool is geen optie, dat zou een stap terug in de tijd zijn. Meer specialisatie in de opleiding zou al een goede stap zijn. Peuters zijn anders dan kleuters. Kleuters zijn anders dan schoolkinderen. Voor het zesde/zevende jaar leert een kind door te spelen en niet door opdrachtjes die zogenaamd spelend worden uitgevoerd. Word in elk geval lid van de Vereniging Jonge kind. Zij maken zich sterk voor deze veranderingen.
    Zie http://www.verenigingjongekind.nl

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.