Categorieën
Nieuws

Dyslectische kinderen kunnen extra gebaat zijn bij muziek

Dyslectische kinderen hebben vaak motorische moeilijkheden en tevens ook moeite met rekenen. Middels aangepaste muziekles tracht Desirée Wijma om dyslectische kinderen positieve ervaringen op te doen en tevens hun motoriek te verbetern.

Afgelopen weekend verscheen er in de plaatselijk krant een artikel over dyslectische kinderen en muziek. In dit artikel wordt Desirée Wijma geïnterviewd. Zij is muziekdocente en haar nieuwste ding is Motoriek met Muziek. Zij vertelt dat kinderen met dyslexie vaak een andere manier van begeleiding nodig hebben. Dyslectische kinderen kunnen meer last hebben van stijve en stramme vingers. Of ze raken meer in de wat met hun linker- en rechterhand. tevens is het voor hen soms lastig om de vertaalslag van papier naar instrument te maken. Bovendien moet je bij muziek goed de maten begrijpen en kunnen tellen waardoor er een groot beroep op rekenen wordt gedaan. Door dit alles is muziekles vaak een negatieve ervaring voor kinderen met dyslexie. Mw. Wijma past haar manier van lesgeven aan waardoor deze kinderen wél een positieve ervaring op kunnen doen en tevens hun motorische vaardigheden versterken. Muziekles en muziek maken stimuleert beide hersenhelften en laat deze beter functioneren en samenwerken. Bovendien bevordert muziek sociaal gedrag.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.