Boeken

Op deze pagina zal ik enkele boeken bespreken.

Hoera, ik ben een Asperger! – Ruud Bol
Op de flaptekst valt te lezen het prentenboek Hoera, ik ben een Asperger! korte verhalen bevat die je samen met een kind, dat het Syndroom van Asperger heeft, kunt lezen. Het zijn handige aanknopingspunten om bepaalde ervaringen te bespreken. ‘Wat doe jij graag hetzelfde?’ of ‘Vind jij ook dat anderen wel eens rare dingen zeggen?’. Als ouder of begeleider krijg je zo een betere kijk op de belevingswereld van het kind. De verhalen zijn gebaseerd op alledaagse belevenissen van kinderen met het Syndroom van Asperger. Elk verhaal sluit af met een vraag waar je met een kind over kan praten.
Het boek bevat korte verhaaltjes met hele herkenbare situaties. De teksten zijn goed leesbaar en geschikt voor kinderen in de basisschoolleeftijd. Door de vragen aan het eind geeft het een mooie manier om samen met je kind in gesprek te gaan over de dingen waar iemand met Stoornis van Asperger tegen aanloopt, zonder te oordelen of iets goed of niet goed is. Het boekje is ook heel goed bruikbaar voor het geven van psycho-educatie door psychologen en orthopedagogen.

Pedagogische adviezen voor speciale kinderen – Trix van Lieshout
Dit boek is een aanrader voor veel clinici. Het boek is overzichtelijk ingedeeld in probleemgebieden en ieder hoofdstuk over zo’n gebied bevat een stukje achtergrond informatie (psycho-educatie) en adviezen welke zeer concreet zijn uitgewerkt. Praktisch alle probleemgebieden zoals beschreven in de DSM-IV-TR welke in de kindertijd voorkomen worden beschreven. Ieder hoofdstuk heeft als samenvatting nogmaalks het probleemgedrag met daarbij het concrete handelingsplan. Dit is zeer geschikt om zo aan ouders en andere betrokkenen te overleggen.
Zelf gebruik ik dit boek vaak voor stukken in de rapportage. Het boek heeft een zeer heldere en begrijpelijke uitleg over het probleemgedrag zodat het een en ander vaak goed duidelijk en herkenbaar is voor ouders.

Gedragstherapie met kinderen en jeugdigen – Cladder, Nijhoff-Huijsse & Mulder
Een pracht boek ter inleiding in het vak van cognitief gedragstherapeut. Het is een zeer compleet naslagwerk: alle schema’s, operante en niet-operante technieken worden besproken (waardoor veel herhaling wanneer je als student al enkele college’s hierover hebt gevolgd). Een groot voordeel van dit boek is de uitwerking van de theorieën per syndroomgebied, al is dit vaak wel beknopt!
Dit boek is zeker een aanrader wanneer men interesse heeft in deze richting.

Behandelingsstrategieën bij kinderen en jeugdigen met….
Serie boeken met handvatten voor de clinicus-practicus per syndroom

  • ADHD – Gunning
    Het boekje oogt dun, maar is heel praktisch. De hoofdstukken zijn kort en overzichtelijk waardoor informatie gemakkelijk terug te vinden is. Het boek bevat geen schokkend nieuws voor behandelaren, maar er staan zeker handige tips in die de moeite waard zijn om eens toe te passen. Vaak ben je als behandelaar vergroeid in een bepaald patroon van werken. Een nieuw iets toepassen zonder direct iets heel revolutionairs te doen, daardoor is het gemakkelijk te proberen.
  • Autisme
    Ook dit boekje oogt dun. Er wordt in vogelvlucht de belangrijkste bevindingen van autisme besproken. Er zitten enkele taaie stukken in waarbij de onderzoeken met ERPs besproken worden. Ondanks deze stukken is ook dit boekje een mooie opfrissing van kennis vol met inzichten waar je als behandelaar mee aan de slag kan,

Kinderen geven tekens – Foks-Appelman
Even een heel andere categorie boeken. In mijn beroep als speltherapeut werk ik veel met projectieve materialen, waaronder tekeningen. Sommigen zeggen dat het ver gezocht is om vanuit tekeningen verbanden te leggen, veruidelijkt het vaak wel een heleboel. Het is natuurlijk niet de bedoeling om puur op tekeningen af te gaan, maar het zet het een en ander vaak wel in een bepaald perspectief.
In dit boek wordt de ontwikkleing van kindertekeningen besproken met daarbij alle fasen en wanneer een kind welke fase normaal doorloopt. Het verhaal wordt geïllustreerd door voorbeelden van tekeningen om alles te verduidelijken. Het is een zeer praktisch geschreven boek en zelf heb ik nog eens kritisch naar mijn eigen kindertekeningen gekeken. Het is grappig om de ontwikkeling, zoals beschreven in dit boek, ook terug te zien in je eigen ‘kunstwerken’.

Een steuntje in de rug - Nancy Davis
Eveneens een boek uit een andere categorie. In dit boek staan therapeutische verhalen, d.w.z. verhalen met een bepaald moraal welke op een kinderlijke manier verteld worden. Zo worden er tractors gebruikt die moeten leren doorzetten en vogels die zelf willen leren vliegen en daardoor uit het nest vallen en niet terug kunnen. De verhalen zijn kort en daardoor gemakkelijk te gebruiken zowel in schoolse settingen als in therapeutische settingen. De auteur geeft als tip mee dat kinderen tijdens of na het verhaal een tekening kunnen maken.

In een vlaag van waanzin – Jilliane Hoffman
Dit is een fictief verhaal en gaat over Julia, Openbaar aanklager in de VS. Zij is assistent aanklager in haar eerste moordzaak (een vader heeft zijn vrouw en 3 kinderen om het leven gebracht). Het is vrij duidelijk dat de vader het gedaan heeft, maar hij beroept zich op schizofrenie. Julia moet afrekenen met haar eigen verleden….
Dit boek duikt in de stoornis ‘schizofrenie’. De schrijfster heeft zich goed verdiept in deze problematiek en een ijzersterk verhaal geschreven. Het geeft een mooie weerspiegeling aan het probleem waar een schizofreen werkelijk stemmen hoort en waar hij fingeert.

Het puberende brein – Eveline Crone
Dit is een mooi handzaam formaat boekje met de ontwikkeling van de hersenen met name in de puberteit. Eveline Crone probeert op een zeer toegankelijke manier te beschrijven hoe de verschillende hersengebieden zicht ontwikkelen en hoe zich dat vertaalt naar gedrag in de pubertijd. Het boekje geeft mooie inzichten wat met ouders en pubers besproken kunnen worden. Maar ook voor de behandelaar zelf plaats het bepaald gedrag in een perspectief.

Hoogbegaafd, nou en? – Wendy Lammers van Toorenburg
In dit boek wordt voor kinderen (en hun ouders)  duidelijk gemaakt wat voor processen er op gang komen wanneer kinderen merken dat ze slimmer zijn dan hun klasgenootjes. Er wordt duidelijk uitgelegd wat hoogbegaafdheid is. Jammer dat er uitgegaan is vanuit hoogbegaafdheid, want veel van de beschreven problemen vinden ook al plaats bij kinderen met een minstens bovengemiddelde intelligentie. Er wordt onder andere geschreven over aanpassen, onderpresteren en pesten. Leuk aan dit boek is dat het makkelijk leest, veel kleurrijke en mooi illustraties bevat en dat het een beetje interactief is. Kinderen kunnen er tevens een werkboek bij krijgen, waar ze zelf testjes en lijstjes kunnen maken. Voor therapeuten is het een mooi werkboek om in te vullen tijdens de begeleiding aan deze kinderen.

Categorieën

Archief